torsdag den 25. august 2011

Super nemme, billige men lækre boller...

Herhjemme bruger vi den nemmeste opskrift på boller jeg længe har set. Den består af ingredienser man næsten altid har liggende i huset alligevel, så når Karsten pludselig kommer i tanke om at han har glemt at købe rugbrød til madpakken rører jeg hurtigt disse boller sammen.


Ingredienser til ca. 17-20 stk.:
Arbejdstid: 5 min.
Tilberedningstid i alt: ca. 45 min. (varmluftsovn)

9 dl vand
100 g gær
360g havregryn
2 tsk salt
ca. 800 g hvedemel
evt. æg eller mælk til pensling (jeg har ikke penslet bollerne på billedet)

Gæren røres ud i et lunkne vand og derefter tilføjes resten af ingredienserne. Ælt til dejen er lind og kun klistre let. Dejen skal derefter hæve til dobbelt størrelse. Form bollerne og læg dem på 2 plader. Bollerne skal efterhæve 20 min. Bag derefter bollerne ved 200 grader i 20 min i alm. ovn (en plade ad gangen) og ca. 150 grader i varmluftsovn (begge plader på en gang).

God appetit:)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar